• پژوهش سرای فرهیختگان فرصت آموزش مجازی مطالب خواندنی
  • اخبار اولیا و مربیان تابلوی اعلانات تقویم اجرایی گالری اول دبستان گالری پیش دبستان گزارش فعالیت های مدرسه هنر و خلاقیت کتابخانه


    • مطلب بسیار آموزنده ای بود. ممنون از به اشتراک گذاری
      ستایش


      سپاس از کادر دلسوز و حرفه ای دفتری و پرورشی علی الخصوص سرکاران خانم شاهرخشاهی ، خانم علی ، خانم اصلانی ، خانم ها فرحان ، خانم خوش اخلاق و ...🌸🙏
      همچنین خدمه ی زحمتکش و بی ریای مدرسه که درطول هفت سال زحمات زیادی رو متحمل شدن.🌸🙏
      ودر پایان تشکر و قدر دانی ویژه از سرکار خانم احمدی مدیریت محترم دبستان فرهیختگان که در طول این هفت سال جهت تکمیل و حفظ این کادر تمام تلاش خود را نموده و سرافرازی فرزندمان در مقطع جدید گویای این امر می باشد.

      قلعه


      به مصداق آیه شریف (( من لم یشکرالمخلوق لم یشکر الخالق )) بسی شایسته است از تمامی معلمان عزیز و گرامی سرکاران خانم زارع معلم پیش دبستان ، خانم بامدادنیا معلم پایه ی اول ، خانم غیاث معلم پایه های دو و سوم ، خانم زر دوست معلم علوم ، خانم غلامرضایی معلم ادبیات فارسی ، خانم فرهادی معلم ریاضی و ... که مانند مادری مهربان و از جان گذشته در جاده ی تعلیم و تربیت و زندگی اجتماعی گام به گام و لحظه به لحظه فرزند ما را با خود همراه نموده و اورا با پیچ و خم آن آشنا کردن قدر دانی نمائیم.🌸🙏

      قلعه


      سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزان.. سلام ویژه خدمت خانم اصلانی و خانم احمدی عزیز
      چقدر خوب که چنین فرصتی پیش اومد تا بتونیم بابت زحمات چندین و چندساله عرض تشکر داشته باشیم 🙏🙏
      متاسفانه شرایط طوری شد که نه بچه ها تونستن با دوستان و مدرسشون خداحافظی کنن نه ما توفیق قدردانی از زحمات شما رو داشتیم😔😔
      حقیقتا بچه ها دوران کودکی شون رو در مدرسه فرهیختگان گذروندن.. شش سال زحمت، دلسوزی و سرذوق نگه داشتن بچه ها شوخی نیست.. اینکه بچه ها با شوق و اشتیاق راهی مدرسه بشن و نتایج علمی قابل قبولی داشته باشن واقعا جای تشکر دار
      اولیا


      از مدیریت محترم و کادر اداری (خانم اصلانی و خانم علی عزیز، دخترخانومای گل خانم احمدی و ...) بینهایت سپاسگزارم 🙏🥰
      از خانم بامدادنیا (پایه اول)، خانم غیاث (پایه دوم)، خانم غلامرضایی عزیز و خانم زردوست دوست داشتنی و ...بخصوص خانم احمدی عزیز که با درایت و مدیریتشون چنین گروهی رو گرد هم جمع کردند تشکر ویژه دارم🙏😘
      ان شالله همواره در پناه خداوند سالم و سلامت باشید🤲
      شفیعی
      شفیعی


      سلام خانم احمدی عزیز
      من از طرف خودم و صبا از خانم امامی نازنین تشکر فراوان می کنم که با احساس مسئولیت مادرانه و شیوه تدریس پژوهشگرانه موجب بالندگی بچه های ما از کلاس اول تا کنون شده اند
      امروز وقتی ویدیویی که در بالا فرستادم رو‌ می دیدم توجه کردم تمام توصیه های ذکر شده جزو اصول کاری خانم امامی عزیز هست و از شما بابت مدیریت تون و‌ حمایت از ایشون تشکر می کنم
      سمسارها


      سرکار خانم احمدی بزرگوار

      سلام و احترام

      با تبریک پیشاپیش سال ١۴٠٠ و آرزوی تدوام توفیقات آن مرکز آموزشی تحت هدایت سرکار عالی بر خود واجب میدانم بابت اینکه امکان بهره مند شدن از تدریس استاد بزرگوار سرکار خانم امامی گرامی که بسیار حرفه‌ای، به روز و مسلط به لوازم تدریس دیجیتال و در عین حال دلسوز و مهربان هستند را فراهم آوردید بسیار تشکر کنم.

      در کلاس ایشان حتی یک لحظه از دست رفته وجود ندارد و فرایند آموزش تا ساعتها پس از پایان ساعات رسمی ادامه دارد.

      مسلما این امر انرژی بسیار زیادی را از استاد می‌گیرد که جز با عشق استاد به این امر مقدس امکان پذیر نیست.

      ان شاء الله با درایت سرکار عالی شاهد موفقیت‌های بیش از پیش آن مرکز آموزشی معتبر باشیم.


      ارادتمندتان
      بهادر بیژنی
      به نمایندگی از همسرم سارا، دخترم رها و خودم
      بیژنی


      با سلام و عرض ارادت خدمت اولیا محترم مدرسه به واقع فرهیختگان
      من در دوره نحس کرونا روزهای متعددی رو در منزل و در مجاورت آنیتا خانم شاهد تلاش هم دختران عزیز مدرسه بودم هم شاهد صبوری های مثال زدنی آموزگاران عزیز و کادر اداری پرتلاش مدرسه.
      در محضر باریتعالی و حضور اولیا عزیز شهادت می دهم که غیر از زیبایی و تلاش مستمر ندیدم و انصافا به خودم بالیدم که هم سلک و همشهری و هم محلی چنین فرزانگانی هستم
      خانم ها زردوست، غلامرضایی، فرهادی، خوش اخلاق، ابریشمی و شیما ، حق یارتون باشه و سعادت پای کار و روزی تون.
      خانم ها احمدی، اصلانی و علی، تک تک لحظه هایی رو که در تدارک مهمات آموزشی دختران این سرزمین آریایی مصروف داشته اید ماجور بادا
      ولی دانش آموز


      با سلام و عرض خدا قوت به آموزگاران پرتلاش و پیگیر و مسئولین دلسوز دبستان فرهیختگان
      واقعا به جز خدا قوت و آرزوی سلامتی برای شما عزیزان ،در این شرایط بحرانی نمیتوان چیز دیگری گفت.
      به جرات می توانم بگویم با تمام مشکلات آموزش مجازی تلاشها و پیگیری های شما عزیزان تمام موانع را از پیشرو برداشت و تاثیر چندانی در آموزش بچه ها نداشت.
      آموزش هر درس به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است و معلمان با صبر و حوصله تکالیف ارسالی بچه ها را چک می کنند و سوالات دانش آموزان را در هر زمانی با آرامش پاسخ می دهند.
      با تشکر از همراهی شما و آروزی سلامتی برای تمام بزرگواران ، آموزگاران گرامی و کادر اداری مدرسه و دانش آموزان معصوم که محکوم به درک یکدیگر از طریق فضای مجازی شدند و تمام اولیای گرامی که همراهی نمودند.
      به امید روزهای خوب و آینده ای روشن برای دختران سرزمینمان
      ولی دانش آموز


      بسیار مفید بود
      آنیتا
پژوهش سرای فرهیختگان
چند توصیه مهم به والدین دانش آموزان
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 789]

چند توصیه مهم به والدین دانش آموزان:

 

1- عدم انجام تکلیف مدرسه را شخصی نگیرید

وقتی کودکان تکالیفشان را انجام نمی دهند برخی والدین آن را شخصی تلقی کرده و به شدت عصبانی و ناراحت می شوند،در حالی که اصلا چنین نیست .کودک مایل نیست این کار را بکند و برای آن دلایل مختلفی دارد نه این که از شما خوشش نمی آید یا با شما لج بازی می کند؛ لجبازی حاصل کشمکش های زیاد و طولانی والدین در اثر شیوه تربیتی نادرست و در تعامل والدین با کودک بوجود می آید.بنابراین والدینی که معتقد به لجبازی فرزندشان هستند به سابقه ارتباط خود با فرزندتان حتی قبل از سنین مدرسه نگاه کنند.

 

2- مدت زمان لازم برای انجام تکالیف توسط فرزندتان را بشناسید

 مهمترین مطلبی که والدین باید بدانند مدت زمان مفیدی است که برای انجام تکالیف لازم است. این زمان برای سنین مختلف و بسته به شرایط دانش آموز متفاوت است. والدین هم باید شرایط سنی کودک را در نظر داشته باشند بطوری که کودکان و دانش آموزان پایه‌های ابتدایی را مدت زمان زیادی وادار به انجام تکالیف نکنند و هم شرایط دیگر مربوط به دانش آموز را.


صاحبنظران تعلیم و تربیت مدت زمات لازم برای انجام تکالیف را برای بچه‌های کودکستان تا پایه دوم ابتدایی 10 تا 20 دقیقه در هر روز و برای پایه‌های بعدی دوره ابتدایی 30 تا 60 دقیقه پیشنهاد کرده‌اند بنابراین والدین نباید جهت یادگیری بهتر دانش آموز و با این تصور که هر چه زمان بیشتری صرف مطالعه دانش آموز شود یادگیری او نیز بیشتر خواهد شد مدت زیادی کودک خود را وادار به درس خواندن کنند. مسلما کودک در این مدت زمان اضافی به کارهای دیگری مثل خیالبافی‌های ذهنی مشغول می‌شود. به همين خاطر امام علي (عليه السلام) مي فرمايند: فرصت ها مي همچون ابرها در گذرند.


 

3- به روش انجام تکالیف توسط فرزندتان دقت کنید

 هر کودکی ممکن است تفاوتهایی در روش انجام تکالیف خود داشته باشد. قبل از اینکه روش خاصی را به آنها القا کنید یا بخواهید آنها را کمک و راهنمایی کنید به روش آنها توجه کنید. ببینید در چه مدت زمان بدون کمک شما می‌تواند تکالیفش را انجام دهد؟ چه اشکالاتی دارد؟ آیا خیالبافی در حین انجام تکالیف دارد؟ آیا مرتباً جای خود را عوض می‌کند؟ آیا در حین انجام تکالیف به کارهای دیگری هم می‌پردازد؟ یا اینکه حواس او به انجام تکالیفش است؟ پاسخ به این سوالها به شما کمک می‌کند.


 

4- کودک را تشویق زبانی کنید


نمی توان کودک را وادار به انجام تکالیف مدرسه کرد اما از آن جایی که نوشتن تکالیف ضروری است والدین با آگاهی و صبر پیشه کردن می توانند این را از کودک خود بخواهند.آنها می توانند با تمجیدهای کلامی به او برای انجام این کار انگیزه کافی بدهند


چقدر کلمات را خوب روی خط نوشت حالا دیگه می تونی حروف را به اندزه مناسبش بنویسی، آفرین.


خوشحال می شم می بینم که تکلیفتو مرتب و تمیز می نویسی.

 


5- به کودک امکان انتخاب بدهید


بهتر است کودک بداند بعد از آمدن از مدرسه چه بکند . اگر مایل است اول تلویزیون ببینید و بعد به تکالیف خود بپردازد این را تعیین کنید و با هم به توافق برسید یا این که بهتر است بداند که از او انتظار می رود بعد از یک چرت کوتاه باید شروع به انجام تکالیفش کند. سعی کنید انجام اولین تکلیف مدرسه را برای یک کودک کلاس اولی به یک خاطره خوب و جذاب و توام با نشاط تبدیل کنید

وقتی به بچه ها امکان انتخاب داده می شود، بهتر عمل می کنند ، چرا که احساس می کنندکنترل بیشتری بر زندگی خود دارند. بهتر است انتخاب های محدود به فرزند خود پیشنهاد کنید. او در معرض انتخاب بین انجام و عدم انجام تکلیف مدرسه نیست ولی می تواند در مورد زمان آن دست به انتخاب بزند اول بازی بعد تکلیف مدرسه
یا تکلیف مدرسه بعد خوردن خوراکی و تماشای تلویزیون، به تدریج کودک می فهمد هدف انجام کار است.

 

6- مسئولیت انجام تکالیف و وظیفه شناسی در این مورد را به او واگذار کنید


برخی از والدین خود را مسئول کامل انجام تکالیف می‌کنند. به صورتی که در مدت انجام تکالیف بالای سر دانش آموز حضور دارند، زمان شروع انجام تکالیف را تعیین می‌کنند و راهنماییهای زائدی ارائه می‌کنند. هر چند لازم است والدین بویژه در سالهای اول دبستان و آمادگی با نظارت خود برنامه‌ریزی و مسئولیت پذیری را به کودک خود آموزش دهند. اما برخی از والدین به اشتباه این مسئولیت را خود بر عهده می‌گیرند بنابراین نمی‌توانند احساس مسئولیت در قبال انجام تکالیف را به کودکان خود یاد دهند. بطوری که اگر یک روز مادر حضور نداشته باشد اصلاً به یاد هم نخواهد آورد که باید تکالیفش را انجام دهد.


بنابراین والدین با نظارت مفیدی که بر انجام تکالیف دارند کم کم باید کودکان را مسئولیت پذیر بار آورند. بطوری که در صورت عدم حضور والدین نیز احساس مسئولیت برای انجام تکالیف را داشته باشند. این والدین در سالهای بعدی تحصیل کمتر با مشکل درس نخواندن کودکان خود مواجه می‌شوند. به عبارتی چون والدین نمی‌توانند در تمام دوران تحصیل در انجام تکالیف فرزندان خود نظارت مستقیم داشته باشند با افت تحصیلی آنها مواجه می‌شوند. در حالی که اگر این احساس مسئولیت را از دوران کودکی در کودک شکل داده باشند با مشکلاتی از این قبیل مواجه نخواهند شد.

 

7- وقت و جای معین برای تکلیف مدرسه در نظر بگیرید


باز هم می گوییم از کودک همچون بزرگسال نمی توان انتظار داشت، این بار در چند مورد احتمالا من و شما بتوانیم برای مدتی در محلی که صدای تلویزیون یا ضبط می آیدکمی مطالعه کنیم اگر چه کار آسانی نیست، اما از کودک نمی توان انتظار داشت در جایی که دور و برش خوراکی و اسباب بازی و یا تلویزیون روشن هست یا هر وسیله ی مزاحم دیگری تکالیفش را انجام دهد.بنابراین نیاز به اتاقی هست که برای چند دقیقه هم که شده بتواند کارش را انجام دهد.
فراموش نشود کودکان در این سنین اگر فضای مناسب هم داشته باشند دست کم تخیل گسترده دارند و نمی توان جلو خیالپردازی آنها را گرفت.از این روست که آنها نیاز به توجه و نظارت والدینشان دارند.

 

8- برنامه ریزی داشته باشید

با کمک فرزند خود یک برنامه منظم برای انجام تکالیف تهیه کنید. برنامه را در یک محل مناسب و در دید او نصب کنید. برای تشویق او به انجام تکالیف می‌توانید در مقابل هر روز که تکلیف آن را به موقع ، خوب و دقیق انجام داده یک علامت بزنید و در آخر هفته اگر توانسته باشد تکالیف خود را خوب انجام دهد و با توجه به تعداد ستاره‌ها جایزه‌ای به او بدهید.
بهتر است جایزه مورد نظر را در همان حین برنامه ریزی معین کنید و در آخر برنامه آن را یادداشت کنید و یا برای کودکان کوچکتر شکل آن را بکشید. به این ترتیب عملکرد کودک دائما در جلوی او قرار دارد و مسئولیت پذیری او نیز تقویت می‌شود. به تدریج می‌توانید تعداد ستاره‌ها را برای دریافت جایزه افزایش دهید. مثلا اگر در آغاز برنامه به ازای هر هفت ستاره می‌توانست جایزه را کسب کند در مراحل بعد به ازای هر 14 ستاره می‌تواند به جایزه مورد نظر برسد.

 
9- برنامه زندگی خود را تنظیم کنید

تنها تنظیم برنامه‌ای منظم برای انجام تکالیف فرزندان کافی نیست. برای زندگی خانواده خود نیز برنامه منظمی داشته باشید. حتی‌الامکان از برنامه‌های فوق برنامه و بدون برنامه‌ریزی قبلی خودداری کنید. مثل مهمانیها و تفریحهای بدون برنامه قبلی و... یا حداقل سعی کنید این برنامه‌ها مقارن با زمان انجام تکالیف فرزندان نباشد. اگرشما یکبار برنامه او را به خاطر برنامه‌های خود به هم بریزید، راه را برای بی‌نظمی او فراهم ساخته‌اید. در کارهای دیگر خود نیز با برنامه و مسئولیت پذیر باشد. تا الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید. فرزندان تعهد و مسئولیت پذیری را در خانواده و با مشاهده رفتار والدین یاد می‌گیرند.

 
10- تكليف مدرسه كار كودك است نه والدين


گاها ديده شده برخي والدين بعد از اين كه از انجام تكليف توسط كودك نااميد مي شوند خود دست به كار شده و كار ناتمام فرزند را به گمان خود تمام نموده و در حق او به اصطلاح لطف ميكنند غافل از اين كه اين بزرگترين خيانتي است كه در حق كودك بيچاره روا مي دارند چرا كه با اين كار احساس مسوليت در قبال وظيفه محوله را از فرزند خود ميگيرند و او را فردي وظيفه نشناس بار مي آورند.

 پس يادتان باشد حتی اگر کودک اصلا تكاليفش را انجام ندهد شما از انجام آن خود داري نمائيد! وظیفه والدين صرفا این است که امکانات لازم برای انجام این کار از سوی کودک را فراهم کنند. پس در کودک مسئولیت انجام تکلیف را از کودکی ایجاد کنید و هیچ وقت شما کار او را انجام ندهید.بازگشايي مدارس پس از تعطيلات تابستاني، به دنيا آمدن خواهر يا برادر، بيماري و يا مرگ يکي از اقوام مي تواند باعث اضطراب و دلشوره کودک شود، حتي بچه اي که قبلا اين طور نبوده ، ممکن است دچار اين اضطراب ها شود.

براي رفع اين مشکل با فرزندتان درباره آنچه که در روزهاي مدرسه انجام مي داده صحبت کرده و روي نکات مثبت و جالب توجه تاکيد بيشتري کنيد. ساعات روز او را طوري برنامه ريزي کنيد تا احساس رضايت بيشتري کند. استفاده از وسايل کوچک و جالبي که به طور چشمگيري باعث کاهش اضطراب و تقويت اعتماد به نفس او مي شود بسيار موثر است.

 
عامل ديگري که سبب فرار کودکان از مدرسه مي شود همان ترس از مدرسه است.

 بعضي کودکان6 ساله به طور عجيبي از مدرسه مي ترسند و مدام بهانه گيري مي کنند و به مادرشان مي گويند: «من به مدرسه نمي روم و در خانه مي مانم». ترس اين کودکان ممکن است دلايل متعددي داشته باشد از جمله ترس از سوار شدن سرويس، دعوا کردن با دوستش، توبيخ شدن توسط معلم، قادر نبودن به بستن بندهاي کتاني (کفش) يا مسخره کردن او به خاطر عينکش


براي کمک به کودک تان بايد با معلم او صحبت کنيد و شيوه جديدي را براي حل مشکل کودکتان پيدا کنيد. به عنوان مثال اگر او را مسخره مي کنند، به معلمش بگوييد تا با بچه هاي ديگر صحبت کند. اگر از سرويس مدرسه مي ترسد با راننده سرويس تماس بگيريد و از او بخواهيد که فرزندتان را با اسم صدا کرده و به او خوشامد گويد و اجازه دهد که او در رديف جلو بنشيند.


عامل ديگري که کودکان را رنج مي دهد و مانع از رفتن آنها به مدرسه مي شود اين است که کودک شما فکر مي کند که مانند ديگران باهوش نيست.


هنگامي که کودکان براي سلامت جسماني و عقلاني به مراکز سنجش سلامت مراجعه مي کنند، اضطراب آنها به طور فزاينده اي زياد مي شود. در اين مراکز کودکان 6-5ساله اي هستند که احساس بدي درباره موفقيت شان در مقايسه با ديگر همکلاسي هايشان دارند


راه حل اين مساله اين است که اگر فکر مي کنيد که فرزندتان به کمک بيشتري نياز دارد، به معلمش بگوييد به او توجه و کمک بيشتري کند يا يک معلم خصوصي برايش بگيريد. به جاي اين که سعي کنيد خودتان معلم کودک تان شويد همانند يک راهنماي خوب عمل کرده و به آن کاري که فرزندتان خوب انجام مي دهد، تکيه کنيد. او را مطمئن سازيد که در صورت اشتباه انجام دادن کاري هيچ مساله اي پيش نميآيد و تنها انتظاري که از او داريد اين است که سعي کند بهترين باشد. در انتها سعي کنيد که کودک را به مدرسه و محيط آن علاقه مند کنيد


اين راهها را براي تشويق کودک به منظور به مدرسه رفتن بيازماييد. با نظري مساعد درباره مدرسه صحبت کنيد. روزهايي را که قرار است اتفاق خاصي در مدرسه بيفتد يا برنامه خاصي در مدرسه وجود دارد در تقويم علامت بگذاريد، مثلا به کودک بگوييد: «اين هفته قرار است تمام بچه هاي کلاس تان را براي بازديد ببرند. فکر مي کني چه چيزهاي تازه اي ببيني؟ يادت باشد همه چيز را براي من تعريف کني»


اگر دليل خاصي براي دوست نداشتن يا احساس ناراحتي فرزندتان نسبت به مدرسه وجود ندارد لازم است که شما کمي هوشيارتر و تيزبين تر باشيد تا رفتن به مدرسه براي کودک تان تبديل به يک رويداد هيجان انگيز و لذت بخش شود.

 

توصیه هایی به والدین

 
تجارب و افکار منفی خود را به کودکان و نوجوانان انتقال ندهید

در سنین ابتدایی از ترساندن بچه ها ، ایجاد رعب و وحشت از معلم خودداری کنید.مثلا به فرزندتان نگویید:اگر بچه خوبی نباشی به معلم می گویم تا تو را ادب کند

پیش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولین ، معلم ها و محیط مدرسه آشنا کنید

 
به هیچ وجه به خاطر ضعف در فهم یا انجام تکالیف ، آنها را تحقیر یا تنبیه بدنی نکنید

بچه های دیگر را با آنها مقایسه نکنید


سعی کنید تا قبل از شروع مدرسه به تدریج وابستگی کودک را به خودتان ، به حداقل برسانید

با کودک خود درباره آنچه که در روزهای مدرسه انجام داده صحبت کنید و روی نکات مثبت و جالب تاکید بیشتری داشته باشید


چنانچه فرزندتان از مدرسه ترس دارد ، علت ترس او را جویا شوید و برای رفع آن اقدام کنید

کودک را به خاطر ترس هایش سرزنش نکنید


زود قضاوت نکنید. 



نظرات
نظر خود را ثبت کنید
نام :  
ایمیل :
* نظر شما